راستین

راستین صدای نسل من

راستین

راستین صدای نسل من

نقد کلام : حسادت

حسادت ترانه‌ای‌ست که در قیاس با ترانه‌های شهیار در این چند سال اخیر، حتی نمره‌ی قبولی هم نمی‌گیرد. ترانه‌ای که نه تنها هیچ تکه‌ی برجسته‌ای ندارد، بل تکه‌هایی از آن ناشیانه نوشته شده است.  

مصاریعی مانند:

- آغوش تو حادثه‌ای مبارک

- سایه‌ی تو سروناز ِ ناز ِ ناز

- بی‌وقفه با تو، با تو قد کشیدن

هیچ جذابیّت و زیبایی خاصی ندارند. در کنار چنین مصاریعی، ضعف‌هایی نیز در پایین آوردن کیفیت این ترانه تلاش می‌کنند:

1- هرگاه بخشی از ترانه به نحوی نامناسب با سایر قسمت‌های آن هم‌آهنگی و هم‌حسی نداشته باشد بافت ترانه آسیب جدی می‌بیند. این اتفاق چند بار در ترانه‌های شهیار رخ داده است. گمان نمی‌کنم اکثریت قابل توجهی از افرادی که در حال شنیدن ترانه‌ی دوستم داشته باش شهیار قنبری هستند، پس از شندین این تکه:

باز شو تا پرواز

سبز باش از آواز

آشتی کن با رنگ

عشق‌بازی با ساز

دوستم داشته باش

سیب‌ها خشکیده

یاس‌ها پوسیده

به یک‌باره تاب و توان و تمایل شنیدن مصراع نامتعارف و نا‌همگونی مانند شیر هم ترسیده را داشته باشند.

همین ناهماهنگی و عدم مُجانست، در ترانه‌ی ترانه‌ی باحال قنبری نیز، آن‌جا که پس از تکه‌ی زیر:

رویای ما به سر اومده

حالم بده، حالم بده

سر رفتنو چه خوب بلده

حالم بده، حالم بده

حالم بده، دلم واسه تو لک زده

ناگاه با مصراع نون خامه‌ای دیده باز ناخنک زده مواجه می‌شویم، به چشم می‌آید.

متذکر شوم که این ناهمگونی‌ها با آشنایی‌زدایی‌ تفاوت ماهوی دارد؛ چه در آشنایی‌زدایی کلیشه‌گریزی روی می‌دهد، اما در نمونه‌های فوق‌الذکر تنها و تنها گسیختگی و خدشه‌‌ای توجیه‌ناپذیر بر بافت ترانه وارد آمده است.

همین لطمه بر بافت ترانه‌ی حسادت نیز تحمیل شده است:

هر فکر ساده، فکر کودکانه

پیش تو کشف شعر عاشقانه

دل‌شوره‌های صدای پای تو

حتی حسادت به گربه‌های تو

توجه داشته باشید خرده‌ای که بر مصراع حتی حسادت به گربه‌های تو وارد است، ارتباطی به معنای آن ندارد. حسادت به گربه‌های معشوق در این ترانه، فارغ از زیبا بودن یا نبودنش، تجانسی با سایر مصاریع ندارد.

2- زبان ترانه‌ی حسادت محاوره‌ای‌ست. حال پرسشی که گمان نمی‌کنم پاسخی داشته باشد این است که واژه‌ای مانند گیسوانـَت در میانه‌ی یک ترانه‌ی با زبان محاوره‌ای، چه جای‌گاهی دارد؟ گیسوانـَت که بیش‌تر به کار اشعار اُلتراکلاسیک می‌آید و حتی پتانسیل تداعی زبان کلیله و دمنه در ذهن را نیز دارد، چرا باید در بستر ترانه‌ای که زبانش رسمی است بنشیند و ترانه را از ورطه‌ی زبان‌آشفتگی نیز بگذراند و به زبان‌شلختگی فروبکشد؟ در حضور گیسوانـَت، دیگر چه جای پرداختن به مسائل ظریفی نظیر این است که چرا حادثه‌ای مبارک به صورت حادثه‌یی مبارک اجرا نشده است؟

3- تلاش من برای تأویل مصراع سوم بند زیر نتیجه‌ای نداد:

با گیسوانت صد تا رویا بافتن

بی‌وقفه با تو با تو قد کشیدن

به وقت رویا، حتی دیر دیرم

در غیبت تو حاضرم بمیرم

به اعتقاد من معنای این مصراع دور از ذهن است و به اصطلاح تعقید دارد، که از عیوب بلاغت کلام محسوب می‌شود. 

 

بی کم و بیش از بلاگ ترانه ی نوین 

 

همونطور که گفتم این نقد  رو یکی از دوستان به من معرفی کرد که نقد کلام حسادت از البوم نخست راستین بوده و توسط یکی از نویسندگان بلاگ ترانه ی نوین نوشته شده 

و نظرات این خواننده به مدیریت فنبلاگ راستین فن مرتبط نمی باشد 

 

به زودی و در اینده با نقد کلام های دیگر از این البوم در خدمتتون خواهم بود 

 

با ارزوی موفقیت شما دوستان عزیز

نظرات 4 + ارسال نظر
مالک دوشنبه 14 دی‌ماه سال 1388 ساعت 12:46 ق.ظ http://www.siavasheghomayshi.com

سلام به شما دوست گرامی
تشکر از شما و زحمت های شما
با آرزوی موفقیت روز افزون شما و راستین عزیز
با تشکر مالک

رامین چهارشنبه 16 دی‌ماه سال 1388 ساعت 04:40 ب.ظ

درود؛مهدی جان،
این وبلاگ نباید با انتشار نقدهای کودکانه و بسیار سطحی ارزش خود را پایین بیاورد.

بسیاری از گفته های این دوستمان با واقعیت و عقل به دور است و هر کس که کمی با ترانه های شهیار زندگی کرده باشد ... متوجه میشود که شهیار همیشه پایش را فراتز میگزارد.
در ضمن این ترانه بر روی ملودی پیچیده استاد زلاند نوشته شده که طبیعیست ...

در این مقال امکان ندارد مثالهایی از ترانه های شهیار بیاورم.
لطفا کتاب استاد قنبری را تهیه کنید و بخوانید.(دریا در من)
بدرود

این نقد فقط و فقط بیانگر نظر ایشون ( منتقد ) بوده و به هیچ وجه نظر من نیست
البته من هم با قید و بند های ترانه بازی مخالفم و دوست ندارم ترانه رو با این جور قید و بند ها توی تنگنا قرار بدم

مالک پنج‌شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 11:27 ب.ظ http://www.siavashEghomayshi.com

سلام
خبر جدید از سیاوش قمیشی و آهنگ جدید
به سایت اختصصاسی سیاوش قمیشی مراجعه کن دوست عزیز
با تشکر

Armin پنج‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 03:35 ب.ظ

سلام من دانش آموز سال چهارم دبیرستان هستم
وقتی اولین بار این آهنگ رو گوش کردم واقعا تعجب کردم.. از این تعجب کردم که چقدر شعر حسادتِ راستین از آرایه های ادبی به خصوصی برخورداره و واقعا شاعر رو تحسین میکنم.. شما اگه یکم ادبیات بلد بودین از:
- سایه‌ی تو سروناز ِ ناز ِ ناز
- بی‌وقفه با تو، با تو قد کشیدن
غلط نمیگرفتین... باتو قد کشیدن کنایه از همیشه با تو بودنه و آرایه ی اسلوب معادله به کار رفته.. و سروناز هم نماد قدو قامت بلنده که با یک کم فکر راحت میشه معنی رو فهمید.. واقعا براتون متاسفم که با این سواد پایینتون اینجوری یه شاعر مطرح رو زیر سوال میبرین
مشکل شما اینه که اگه یک کم شعر سنگین باشه فکر میکنین چرت و پرته و اصلا به درد نمیخوره ولی اینجوری نیست.. طرز تفکر و سواد شما پایینه و نمیتونین درک کنین حق ندارین الکی یه شعر رو زیر سوال ببرین..
لازم به ذکر میدونم اونجا که میگه حتی حسادت به گربه های تو نه تنها برای هم قافیه کردن و از دست ندادن ریتم آهنگ سروده شده بلکه با وجود کلمه ی "حتی" ، عوض شدن معنیِ مصرع نسبت به مصراع قبلی درست و به جا بوده..
واقعا خنده داره که از کلمه ی گیسوان به خاطر محاوره ای نبودن در یک شعر غلط بگیرین.. فقط میتونم بگم واستون متاسفم..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد